• LuFa

Proč je SEO první věc, která by vás měla zajímat

Aktualizace: úno 4

Připravil jsem článek, který vám pomůže porozumět nejen tomu, jak se vaše stránka může dostat na vrchní příčky ve výsledcích vyhledávání na Googlu a Seznamu, ale také tomu, jak organické vyhledávání funguje a proč je to pro vaši webovku důležité.



jak na SEO texty


Pojďme na to!



Co je SEO


Zkratka S.E.O. vznikla z anglického Search Engine Optimization – v překladu do češtiny a zároveň srozumitelně:


Search Engine – internetový vyhledávač – Google, Seznam, Bing, Yahoo,...

Optimization – ideální nastavení, přizpůsobení


SEO je nastavení. Proces, během kterého je vaše webová stránka přizpůsobována tak, aby se umisťovala co nejvýše ve výsledcích internetového vyhledávání. Nejčastěji na Google, ale platí to i pro další vyhledávače.




Čím výš se vaše stránka ve vyhledávačích umístí, tím víc lidí ji uvidí, a šance, že na váš web kliknou, roste.


Vyhledávače určují pořadí stránek ve výsledcích vyhledávání tak, aby nám, vyhledávajícím, podaly ty nejvhodnější informace, které se nám budou nejvíc hodit.


Z toho vyplývá, že stránky s kvalitním obsahem, na kterých se čtenáři mohou dozvědět mnoho užitečných informací na určité téma, se budou ve vyhledávačích umisťovat výše – na dohled zákazníkům.



Proč je to pro váš byznys důležité?


Protože lidé vyhledávají.


Zákazníci, kteří najdou vaši stránku ve vyhledávání, jsou těmi, které potřebujete nejvíc. Narozdíl od lidí, kteří se o vás dozví z reklamy, od známých nebo na sociálních sítích, právě lidé, kteří něco vyhledávají, jsou těmi, kteří jsou připraveni nakoupit – hledají za účelem nákupu a jejich kreditka je připravena.


Vzhledem k tomu, že vyšší pozice znamená téměř vždy více prodejů, ve světě online se rozjely závody o přední příčky právě ve výsledcích vyhledávání, a to zejména na Google a Seznamu.



Dá se SEO koupit?


Existují dvě možnosti, jak se můžete na první stránky s výsledky vyhledávání dostat.


První možnost je mít kvalitní obsah a umístit se v přirozeném tzv. organickém vyhledávání.


Druhá možnost je zaplatit si reklamu ve vyhledávačích a objevit se mezi výsledky “uměle”.


Druhý způsob vás bude stát nemalé peníze. Samozřejmě ale za své peníze dostanete místo na stránce s výsledky vyhledávání, a to právě tam, kde lidé vyhledávají vaše služby.


Reklama také funguje okamžitě a váš byznys se zobrazí ihned po zaplacení.


Proč se tedy zabývat SEO a tvorbou obsahu, který přinese výsledky až za několik dlouhých měsíců, když stačí zaplatit reklamu a můžete tam být okamžitě?


Studie chování zákazníků prokázaly, že 70-80 % lidí reklamy ve výsledcích vyhledávání ignoruje. Dokonce v některých případech reklama působí negativně a vy touto inzercí můžete ztratit na důvěře.

A proč že lidé upřednostňují organické výsledky před reklamami, které vlastně vypadají jako samotné výsledky, jen jsou označeny slovem reklama?


Je to právě proto, že reklamu na tomto místě si může zaplatit každý.


A protože pravidlo, na které jsme si všichni podvědomě zvykli, a to že do předních výsledků vyhledávání se dostane vždy a pouze jen kvalitní webová stránka s přínosným obsahem, způsobilo, že drahé reklamy se staly téměř neviditelné.


Téměř. Samozřejmě, že vám reklama ve vyhledávačích zákazníky také přihraje. Bude to ovšem za velmi vysokou cenu a pouze malé množství v porovnání se stránkami, které se umisťují organicky.


SEO si tedy nekoupíte a do výsledků vyhledávání se musíte probojovat postupně – budovat stránku s kvalitním obsahem.


S tím už vám může pomoci marketingová agentura nebo copywriter a víceméně si tak SEO koupit nepřímo můžete.



Jak to udělat a dostat se na přední příčky výsledků organického vyhledávání vlastními silami?


Jde to.


Bohužel ale neexistuje nastavení ani konkrétní postup, který by vám umístění ve vyhledávání zaručil.


Vyhledávače jsou každým rokem chytřejší. Používají umělou inteligenci k tomu, aby procházely miliardy webových stránek během vteřin. Hodnotí jejich kvalitu a poté je řadí ve výsledcích vyhledávání podle toho, co který uživatel právě hledá.


Obecně je to tedy kvalita obsahu webových stránek, která vás posune výše.



Optimalizace webu pro vyhledávače


I přesto, že přístup vyhledávačů se často mění a jejich metodika řazení není detailně a veřejně zmapovaná, existuje nejlepší praxe, díky které se můžete na vrchní příčky vyhoupnout i vy.


Mějte na paměti, že tento proces trvá řádově měsíce a je to běh na dlouhou trať. Tedy spíš víceboj.

Abyste u vyhledávačů uspěli jako kvalitní web, musíte se postarat o to, že překonáte vaši konkurenci v těchto třech oblastech.


  • Technické zabezpečení a uživatelská přívětivost

  • Zpětné odkazy na váš web

  • Kvalitní textový obsah


1. Technická stránka


Spíše samozřejmost. Základem je, aby vaše stránka fungovala podle nejlepších webových standardů. Aby se na ní zákazníci cítili bezpečně a dobře. Důležitá je rychlost načítání, přehledný design a funkčnost.


Je vhodné zvolit si kvalitní hosting nebo web builder, který tyto technické záležitosti vyřeší za vás.



2. Zpětné odkazy


Zjednodušeně, čím více kvalitních a důvěryhodných webů odkazuje na váš web, tím důvěryhodněji a užitečněji na vyhledávače působíte a tím výše se umístíte. Důležité je slovo kvalitní. Odkazy na webovkách, které jsou o ničem a nesouvisí s vaším oborem, vám spíše uškodí.


Ideální jsou odkazy, kdy vás někdo zmíní ve svém tematickém blogu, napíše o vás recenzi, zmíní vás na sociálních sítích nebo bude na relevantním webu z jakéhokoliv důvodu na váš web odkazovat.

Jedná se o tzv. linkbuilding a je to jeden ze dvou způsobů, jak překonat vaši konkurenci ve výsledcích vyhledávání.


Šíření odkazů po webu tak, aby to fungovalo správně, není jednoduché a vyžaduje hodně času. Musíte kontaktovat majitele těch správných webů a domluvit se s nimi na nějaké formě spolupráce.





Také se můžete rozhodnout spolupracovat s linkbuilderem, který práci odvede za vás a rád si nechá za čas a starosti, které vám ušetří, zaplatit.


Výsledek ovšem stojí za to a úsilí strávené tvorbou linků se vám bohatě vyplatí.



3. Text vašeho webu


Aby vyhledávače usoudily, že je obsah vaší stránky přínosný, musí obsahovat text, který je relevantní k dotazům, které lidé vyhledávají.


Váš web musí obsahovat klíčová slova, která jsou specifická pro váš obor.

Jak jsem zmínil, vyhledávače jsou chytřejší a chytřejší, a tak rozhodně nestačí, abyste slova z vašeho oboru napsali vedle sebe a vycpali jimi celou stránku.


Bohužel pro nás podnikatele, bohudík pro ty z nás, kteří na internetu vyhledáváme.


Obsah musí dávat smysl především čtenářům a klíčová slova musí být zakomponována do textu tak, aby tam seděla. Aby celý text čtenářům k něčemu byl.


Jedním z kritérií kvality je pro vyhledávače také to, jak dlouhou dobu na vašem webu lidé stráví.


Pokud je váš obsah bezvýznamný, pravděpodobně dlouho ne. Pokud je ale součástí vašeho webu blog s užitečnými a rozsáhlými informacemi z oboru, dobře se čte, lidé se sem vrací pro další informace a tráví tady další čas, pak jste na nejlepší cestě k umístění na první stránce na Googlu.


Co jsou klíčová slova?


Jsou to slova, fráze a věty, které lidé píší do vyhledávačů, když hledají služby nebo produkty.


Klíčová slova


Slova, která – když se vyskytují přirozeně na vaší stránce – ukazují vyhledávačům, že váš web je relevantní pro tyto dotazy.


Příkladem může být webová stránka pro truhláře.


Klíčová slova, která budete chtít na váš web zapracovat, jsou například:


Truhlář, umělecký truhlář, truhlářství, zakázkové truhlářství, výroba nábytku, nábytek na míru, truhlářské práce... a další.


Vhodné umístění klíčových slov je v nadpisech a na začátcích odstavců. Pouze ale v případě, že se tam významově hodí.


Kromě těchto klíčových slov na váš web budete chtít přidat také slova, která nevystihují přímo váš byznys, ale úzce s ním souvisí.


Například: Dřevo, masiv, dřevěné postele, kuchyně na míru, vstupní dveře, dřevěná okna a další...


Co jsou další?


Klíčová slova můžete najít jednoduše tak, že prozkoumáte webové stránky vaší konkurence, která se umisťuje na vrchních pozicích ve vyhledávání.



Průzkum klíčových slov


Můžete také provést detailní analýzu klíčových slov pomocí nástrojů pro tvorbu reklamy jako je Sklik nebo GoogleAds. Tady zjistíte, která slova jsou ve vašem oboru nejvyhledávanější, a jejich použití na vašem webu vám velmi pomůže.


Analýza klíčových slov a SEO optimalizace vašeho textu je něco, co byste měli zvážit, pokud to myslíte s budoucností vašeho podnikání opravdu vážně.

Pokud spolupracujete s copywriterem, ujistěte se, že SEO optimalizace je součástí textu, za který platíte.


Shrnutí:


SEO je klíč k vašemu úspěchu online. Klíčem k SEO je kvalitní webová stránka s rozsáhlým a přínosným obsahem.

Pokud se rozhodnete přenechat tvorbu prodejního textu profesionálovi, optimální SEO text vám s radostí vytvořím a vaši stránku společně vyladíme k dokonalosti. Napište mi.