• LuFa

#1 tip jak poznat, že jste narazili na copywritera, který ví, co dělá

Aktualizace: úno 4


Pozor: tento článek není pro vás, pokud sháníte člověka, který nastartuje váš byznys, a hledáte ho na online platformě, kde je x set kreativců, kteří se předhánějí v tom, kdo vám napíše co nejvíc za co nejmíň.

Pokračujte ve čtení, pokud svůj byznys berete vážně a chcete ho posunout na výsluní pomocí obsahu, který pro vás bude pracovat.


Jinak řečeno, víte, co je copywriting a hledáte copywritera.



Externí copywriter
Zdroj Pexels

Ok tedy. Našli jste pár webovek copywriterů.

První dojem – úvodní stránka – dechberoucí fotka, design stránky ★★★★★ (five stars), vypadá to na profíka.

Čtete první text a dozvídáte se.

"Jsem copywriter, co píše texty, které prodávají i v noci. Text musí fungovat, text musí prodávat. Nemůžete to svěřit někomu, kdo to jen “nějak napíše”."

Nebo

"Vyberte si mě a objednávky se vám jen pohrnou. Mám 12 let zkušeností.

Pracoval jsem v knihovně a pak jako novinář, přečetl jsem všechny knihy o copywritingu a taky ty o psychologii."


Nebo

"Nepíšu žvásty, jsem zkušený a kreativní copywriter.

Psychologie je to, oč tu běží. Jsem napůl psycholog, napůl spisovatel... ideální copywriter pro vás."

Nepíše žvásty? Kdo teda napsal to druhý slovo?

"Bla bla, já já – já jsem ten, komu pošlete svoje peníze a nebudete litovat. Zaručeně!"

Díky za info, ale jak mám vědět, jestli si vybrat toho, co napíše texty, které prodávají, nebo toho, co mi přihrne objednávky. Žvásty taky nechci, možná právě to je ono?

Ok. Recenze a hodnocení zákazníků. Ty to rozseknou.

Že ne? Jste překvapeni, že na stránkách mají všichni jen pozitivní ohlasy klientů? Tak trochu se to dalo čekat, že?

Tak že by ukázky práce a předešlé projekty? To bude ono.

Všechny vypadají ok?

Řeknu vám tajemství, tak prosím, čtěte jenom v duchu.

Nikdo si na web nedá nic, co by vypadalo špatně. Teda aspoň ne vědomě.

Recenze, ukázky práce – než se dostanete k polovině toho, co si chcete porovnat, už máte otevřeno 14 záložek v prohlížeči a nevíte, která je která (pokud jste typ, co na to jde systematicky, tak víte “která je která”).

Jak ale poznáte, kdo vytvoří ideální text právě pro váš projekt?

Mám pro vás top tip, jak si vybrat správného copywritera, který vám skoro s jistotou pomůže.

Nevyžaduje to od vás téměř žádnou snahu. Ve skutečnosti je to jednodušší, než si vybrat třeba zahradníka.

A cože to teda je?

Teď se držte.

Copywritera si nevyberete! Pokud si musíte vybrat, pravděpodobně jste zahnaní do kouta bez pořádného výběru.

Copywriter se živí tím, že píše texty, které prodávají. Ať to tu máme pro připomenutí toho, co vlastně hledáte.

Copywriter nepíše texty, které

  • oslavují výrobky nebo služby

  • jsou chytré

  • rýmují se

  • pobaví vás

Nepoužívá

  • vtipy

  • moudra

  • pořekadla

  • citáty


A nepíše ani text, který vás má vzdělat nebo informovat.

Teda aspoň ne ten copywriter, kterého hledáte pro váš důležitý projekt.

Tak co teda?

Věřím, že už tušíte, kam mířím.

Ten správný copywriter vás nenechá, abyste si ho nevybrali.


Zkrátka ve vás vzbudí zájem!


Vezme vás za ruku v okamžiku, kdy vstoupíte na jeho stránku, a nepustí vás, dokud ho nebudete prosit, aby si vzal vaše peníze.

Člověk, kterého hledáte, vás provede celou zoologickou zahradou copywritingu.

Dozvíte se, jak se rozmnožují ježci, kolikrát za svůj život plameňáci obletí planetu a kolik slonů by bylo potřeba k odtažení Eiffelovky.

(Aneb zjistíte, jak vám pomůže, co z toho budete mít a kolik vás to bude stát)

Zapomenete, že jste před vstupem do zoo přemýšleli, jestli nejít spíš do cirkusu (aneb nechat napsat obsah svého webu IT profíka, co ho pro vás vytvořil).

Neuběhne skoro žádný čas a budete stát u východu, prosit vašeho průvodce o víc informací.

Máte štěstí. Jste v zoo s tím nejlepším, kterého jste si mohli přát.

Vše už je pro vás připraveno a vy si odnášíte domů poukaz na chameleona, kterého vám doručí za 3 týdny.

Copywriter

Chtěli jste sice orangutana, protože si ho přece můžete dovolit, nakonec jste ale společně usoudili, že by si nemusel rozumět s vaším yorkšírem, a tak dáváte na radu někoho, kdo vypadá, že ví, o čem mluví.

Na cestě domů jste šťastni, že jste si mohli objednat chameleona, který bude dalších 6 let ozdobou palmy ve vašem obýváku.

Chtěli byste zažít něco podobného, ale nechce se vám krmit chameleona v obýváku?

Snad si tedy aspoň zapamatujete radu, jak na výběr toho správného copywritera.

Ne každý bude vhodný právě pro váš specifický projekt. To byste ale měli poznat během chvíle strávené na jeho stránce. Pokud se pro vás nehodí, můžete jít v klidu hledat dál.

Aby mohl někdo prodávat pro vás, musí nejdřív prodat sám sebe – tohle bude nejspíš platit navěky.

Shrnutí a návod je tady:

Pročítáte web copywritera, co jste našli, a říkáte si:


Hmm zajímavý. Ten je dobrej. Opravdu? Haha – máte zkrátka pocit, že je to víc o něm než o vás? Všímáte si, že vás stále musí o něčem přesvědčovat?


Běžte dál, nemáte čas ztrácet čas.

Pokud si čtete jeho web a říkáte si:


Přesně. No jo, to by se mi hodilo. No jasně, to mi pomůže, snad bude mít tenhle člověk čas? – máte pocit, že vám čte myšlenky a rozumí vašim potřebám?


Jste blízko vaší zářivé budoucnosti. Doufejte, že bude mít čas.


O copywritera, který vás dokázal přesvědčit bojujte.


Prodejní triky, které zapůsobily na vás, použije také na vaše zákazníky. A to chcete.

Poznat dobrého copywritera je jednodušší, než poznat šikovného zahradníka. Nebo stejně jednoduché – pokud potkáte zahradníka v jeho zahradě.

Jak najít copywritera
Zahrada vašeho zahradníka?